Space Engineers - staňte se vesmírným inženýrem

Je to asi půl roku, co jsem se začal poohlížet po nějakém dalším herním titulu, co by mi zpříjemnil chvíle volna, kterých je v poslední době bohužel poskromnu. Jedním z horkých kandidátů byla právě hra Space Engineers od českých vývojářů Keen Software House. V prvním případě mě oslovila samotná náplň hry, v tom druhém i skvělé hodnocení na Steamu. Neváhal jsem utratit svých 23 Eur a s klidným svědomím mohu říci, že této koupě rozhodně nelituji.

sp6

Space Engineers představuje prostředí otevřeného světa (vesmíru), kde hráči můžou vytvářet různé funkční struktury. V podstatě se ocitnete v kůži opuštěného astronauta, jehož úkolem je těžit suroviny, ze kterých bude vytrábět různé součástky a ze součástek poté funkční stroje v podobě vesmírných lodí, stanic a vlastně všeho, na co si vzpomenete. Bylo by dobré dodat, že hra má v tuto chvíli stále pouze předběžný přístup. Na vývoji této hry čeští vývojáři stále usilovně pracují a musím uznat, že je to vidět. Není to tak dávno, co vyšla nová verze, ve které byl do hry přidán svět s planetami (do té doby byl dostupný pouze svět s malými asteroidy). Toto vylepšení přineslo opravdu mnoho dalších možností a hráč má nyní na výběr, kterým herním směrem se vydá. Může začít hrát ve vesmíru a planety bude osidlovat až později. Zároveň může začít hrát na planetě, ze které bude postupně osidlovat vesmír a jiné planety. Hra podporuje i multiplayer s maximálně 16-ti hráči. Vzájemná výpomoc v podobě kooperace při budování různých inženýrských projektů vás bude bavit desítky hodin. Co ale musím na hře opravdu vyzdvihnout je hráčská komunita ve Steam Workshopu, který v této době obsahuje téměř 172000 dalších modelů a vylepšení. Pokud se tedy stane, že vás hra začne časem nudit, můžete ji modifikovat některým z doplňků z Wokrshopu a prodloužit tak zábavnost tohoto titulu o mnoho dalších hodin.

sp3

Grafika

Graficky je hra velice povedená. Nejedná se o high-tech grafické zpracování, ale ani o takové, které by mělo hráče urazit. Nejhezčí grafiku můžeme pozorovat právě na planetách a jejich scenériích. Sem tam natrefime na drobné grafické bugy, ale nic, co by nějakou větší mírou negativně ovlivňovalo prožitek z hraní.

sp4

Optimalizace

Jestli tato hra s něčím bojuje, tak je to právě optimalizace. Pokud se rozhodnete, že vám jako herní prostředí bude stačit svět s několika asteroidy, potom si bez problému zahrajete i s méně výkonným počítačem či průměrným notebookem. Jakmile si ale budete chtít zahrát v celé rádoby sluneční soustavě s celkem třemi planetami (první podobná zemi s měsícem, druhá podobná marsu a třetí tzv. vetřelčí planeta), potom si připravte opravdu silnou počítačovou sestavu alespoň se čtyřjádrovým procesorem, 8GB operační paměti a grafickou kartou GTX-950. Optimalizace je slovo, které tato hra nezná. Ihned po opravdu dlouhém načtení samotné hry se vám do paměti načte, dá se říci, celý svět. Výhodou je to, že při hraní už vás nečeká žádný další částečný loading, který by vám kazil celkový dojem z hraní. Nevýhodou je právě výše zmíněná náročnost hry. Opakovaně jsem se setkal se zamrznutím hry přímo při hraní se zjištěním, že mi začíná swapovat disk (8GB operační paměti bylo pryč). Pomohlo vypnutí a opětovné zapnutí hry. S mým Radeonem 280X si mohu užívat střední detaily bez viditelného FPS dropu, ale po 120-ti hodinách hraní jsem se nikdy nedostal do situace, kdy by bylo nutné zobrazovat opravdu mnoho objektů. Na youtubu můžte nálézt videa, kde hráči vybudovali například celé město a věřím, že v těchto případech je nutné vlastnit opravdu výkonné počítačové sestavy bez kompromisů.

sp5

Herní módy

Kreativní mód

V kreativním módu si hráči mohou objevovat nelimitované zdroje, okamžitě stavět budovy z nástrojů a bloků a jsou nesmrtelní. Některé stavební nástroje jako symetrie, kopírovaní a vkládání lodí jsou dostupné pouze v tomto módu.

Mód přežití

V módu přežití musí hráči těžit, sbírat a zpracovávat suroviny, vyrábět, stavět různá zařízení a sledovat jejich statistiky přežití. Tyto suroviny mohou být rafinované a smontované do podoby nových lodí a stanic.

Pokud tedy toužíte po neomezených zdrojích a chcete hlavně budovat bez zbytečného zdržování, je kreativní mód určen přímo pro vás. Pokud máte rádi více realističnosti a chcete si na každý váš výtvor sehnat veškeré suroviny a to i s rizikem všemožných vývojových nehod, pak volte mód přežití. Troufám si říci, že pokud zvolíte druhý zmíněný mód, prodloužíte si tím i dobu, po kterou vás bude hra opravdu bavit.

Umělá inteligence

Ta ve hře v tuto chvíli pokulhává. Ve většině případech si ve hře musíte vystačit sami. Ano, sem tam narazíte na UI protihráče, kteří při překročení určité vzdálenosti na vás začnou vysílat různé ozbrojené drony s úkolem vás zničit. Ale to je vlastně tak nějak vše. Dle vývojářů se na systému umělé inteligence pracuje a doufejme, že se brzy dočkáme, protože hra je bez propracovanějšího UI modelu tak nějak prázdná a neúplná. Stejně tak bych uvítal i přátelskou či neutrální UI v podobě vesmírných stanic s možností dokování a obchodu. Ve hře momentálně neexistuje ani žádný obchodní model včetně virtuální měny, se kterou by se obchodovalo. Jednoduše máte jen to, co vytěžíte nebo vyrobíte, popřípadě ukradnete či rozeberete. Vytvoření obchodního modelu by tak hře jistě nemálo prospělo a můžeme jen doufat, jestli se něčeho takového dočkáme.

Gameplay

Před samotným závěrem tohoto článku přikládám všech 7 sterakdaryho pohledů na tuto hru, které jsou skvělě okomentované a ukazují spoustu možností a nástrah, čekající na všechny hráče.

Závěr

Musíme stále brát v potaz, že se jedná o hru s předběžným přístupem, která je stále ve vývoji. Přestože dovede hráče na několik desítek hodin zabavit, stále jsou věci, které ji scházejí (UI, obchodní model, optimalizace apod.) a bez kterých je hra tak nějak prázdná a smutná. Musím pochválit jak grafickou stránku hry, tak i funkční model budování, kdy člověk musí začít přemýšlet a ne jen bezmyšlenkovitě mlátit do klávesnice. Šikovný hráč tak dovede vytvořit opravdu skvostné stroje, kterými se ve většině případech pochlubí na Steam Wokrshopu. Proto dávám této hře hodnocení 90% a doufám, že vývojáři z Keen Software House neusnou na vavřínech a zapracují na výše uvedených slabinách této jinak skvělé a perspektivní hry.

Komentáře

mam nahráno vice nez 500 hodin a je to skvela hra,ktera porad bavi.

Přidat komentář